betekenis accountmanager

Wat is de betekenis accountmanager?

Wil jij een accountmanager worden? Dan is het verstandig om de betekenis accountmanager te weten. Zo is een accountmanager verantwoordelijk voor een aantal klanten van de organisatie waar je werkt. Deze klanten worden ook wel ‘accounts’ genoemd. Jij hebt als taak om met deze klanten mee te denken en op allerlei manieren in de relatie met deze klanten te investeren. Zo geef je bijvoorbeeld advies over hoe deze klanten hun omzet en kwaliteit kunnen verbeteren. Daarnaast kun je ook kijken hoe kosten bespaard kunnen worden, bijvoorbeeld door de inzet van de producten of diensten van jouw bedrijf. 

De werkzaamheden van een accountmanager

De meeste werkzaamheden van een accountmanager hebben te maken met het contact met bestaande klanten. Daarnaast houd je je ook bezig met het werven van nieuwe klanten. Andere belangrijke taken als accountmanager zijn het onderhouden van je eigen netwerk van zakelijke relaties, dit netwerk uitbouwen, plannen maken om de omzet te verhogen en zorgen dat je de targets voor de omzet realiseert. Om jouw werkzaamheden zo goed mogelijk uit te kunnen voeren verzamel je informatie over de markt en volg je de reacties van de klanten. Door deze informatie te verzamelen kun je hier zo goed mogelijk op inspelen. 

betekenis accountmanager

Wat doet een accountmanager nog meer?

Je vervult als accountmanager dus een combinatiefunctie die te maken heeft met sales en relatiebeheer. Als accountmanager heb je dan ook een breed pakket aan taken. Dit pakket richt zich aan de ene kant op het behalen van een hogere omzet door middel van relatiebeheer en het werven van nieuwe klanten. Aan de andere kant adviseer je klanten over de ontwikkelingen en kansen binnen de markt.