betekenis accountmanager

Klantenportaal, noodzaak of luxe?

Je hoort steeds vaker dat bedrijven een klantenportaal laten bouwen als innovatie en service naar hun klanten toe. Het hebben van zo’n portaal lijkt steeds belangrijker te worden en als je de fans mag geloven dan moet elk bedrijf er straks één hebben. De vraag is of het noodzakelijk is. Het willen van een zo’n online omgeving is één ding, het bouwen ervan iets heel anders. Dat vergt de nodige investeringen, inspanning en aandacht. In dit artikel vertellen we je wat er komt kijken bij het ontwikkelen en implementeren van portalen en wat de mogelijkheden zijn om ze te gebruiken. We laten je zien wat de voordelen zijn en waar je op moet letten. Zo kun je zelf ontdekken of dit stuk software voor jouw bedrijf noodzakelijk is of wellicht overbodige luxe.

Wat is een portaal?

Een klantenportaal is een beveiligde online omgeving waarin je klanten de mogelijkheid geeft om verschillende zaken online met jouw bedrijf te regelen. Je biedt ze dan een persoonlijke omgeving waarin ze zelf aan de slag kunnen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun persoonlijke gegevens inzien en wijzigen en krijgen ze inzage in hun facturen en betalingshistorie. Het kan zijn dat je ze afspraken laat inplannen en dat ze producten of diensten kunnen bestellen. Ook kun je ze extra service bieden door er een chatbox in te zetten waar klanten 24 uur per dag met hun vragen terecht kunnen. Wat je precies allemaal aanbiedt in de online omgeving bepaal je zelf.

De mogelijkheden van een klantenportaal

In een klantenportaal breng je alle zaken samen die klanten online kunnen regelen. Je geeft ze een gebruikersinterface waarbij je data en documenten kunt delen en verschillende interne en externe koppelingen kunt leggen. Zo kun je klanten via een portaal ook toegang geven tot een shop bijvoorbeeld. Daarnaast kun je allerlei e-commerce functies toevoegen aan de online omgeving.

De voordelen van een portaal

Voor veel bedrijven is een klantenportaal een onmisbare tool geworden die zorgt voor efficiency en service. Een klant kan veel meer dingen zelf regelen en dat bespaart een hoop inspanning, tijd en geld voor een organisatie. Hiermee vergroot je het gebruiksgemak en de tevredenheid voor klanten. Daarnaast heeft elke klant zijn eigen persoonlijke omgeving die beschermd is. Dat maakt het voor klanten heel eenvoudig om zaken zelf te regelen. Het biedt extra mogelijkheden om aanvullende producten of diensten te verkopen en het levert een besparing op operationele kosten op. Je vergroot de bereikbaarheid van je bedrijf en daarmee stijgt vaak de klanttevredenheid.

De noodzaak van een klantenportaal

Als je veel gegevens hebt die je wilt delen met je klanten en klanten extra service wilt bieden, terwijl je tegelijkertijd de operationele belasting van je bedrijf wilt verlagen dan is een klantenportaal geen overbodige luxe. Het is dan meer een noodzakelijke investering die je ook geld kan opleveren als je het slim aanpakt. In deze wereld waarin we steeds meer digitaal regelen wordt het belang van dergelijke mogelijkheden ook steeds groter. Het is een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat en waar de komende jaren nog veel meer mogelijkheden zullen ontstaan.

Een online platform opzetten? Kijk niet verder!