Tips om de omzet van je winkel te verhogen

et wordt steeds belangrijker voor de fysieke winkels dat de mensen die daadwerkelijk binnenkomen ook iets meenemen. Door de groei van het online kopen loopt de verkoop in de winkels terug. Toch kan het nog steeds rendabel zijn, er zijn dan ook een aantal manieren of zaken waarmee je de omzet van je winkel kunt verhogen.

Instore marketing

Instore marketing is een term die eigenlijk alle vormen van communicatie en marketing binnen een winkel omvat. Instore marketing wordt ook wel eens instore communicatie genoemd, het doel hiervan is om het gedrag van de consument te beïnvloeden en er zo voor te zorgen dat de omzet verhoogt wordt. Instore marketing wordt vooral gebruikt om bepaalde producten op een betere manier aan te bieden en zo de verkoop te verhogen, dit gebeurd bijvoorbeeld door middel van het toepassen van kopstellingen, posters, demonstraties en het inrichten van etalages

Een duidelijke winkelindeling

Een duidelijke en logische winkelindeling behoort ook tot instore marketing, toch noemen wij het even apart aangezien dit niet alleen voor bepaalde producten gaat. Een goede winkelindeling is in principe altijd nodig en belangrijk, de kans is immers groot dat je niet nog een keer terugkeert naar een winkel waar de indeling heel onduidelijk is waardoor je niet of met moeite het product hebt kunnen vinden wat je zocht. Ook het hebben van duidelijke looppaden is belangrijk, buiten dat wordt het ook altijd aangeraden om productgroepen bij elkaar te zetten en eventuele afdelingen zoals een kinder of herenafdeling in een kledingwinkel duidelijk en goed aan te geven en af te scheiden. 

Producten

We hebben net al benoemd dat het hebben van categoriën of productgroepen belangrijk is voor de overzicht in de winkel en de vindbaarheid van producten, er zijn op het gebied van producten nog wel wat meer tips te geven.

  • Probeer merkartikelen samen te presenteren. Consumenten geven er de voorkeur aan om een hoofdproduct en bijproduct van hetzelfde merk samen te kopen, in plaats van twee verschillende merken. Probeer deze dan ook altijd samen of in de buurt ervan te verkopen.
  • Veel keus is niet altijd goed. Uit een psychologisch onderzoek is gebleken dat het hebben van teveel keuze een verlammend effect heeft. Als consumenten te veel keuze hebben dan lopen ze vaak gewoon door of ze kiezen de goedkoopste optie als het om een basisbehoefte gaat. Uit een andere onderzoekt blijkt het nummer zeven hier het magische getal te zijn, wij kunnen namelijk maar zeven brokken informatie tegelijkertijd opnemen.