Hoe bepaal je een passende SEO-strategie?

In dit digitale tijdperk is een website onmisbaar voor elke ondernemer. Of je nu een kleine of grote ondernemer bent, je klanten bevinden zich online. In Nederland heeft bijna iedereen een smartphone en een groot aandeel van de aankopen wordt online gedaan. Nu wil je natuurlijk wel dat wanneer iemand Googelt naar een dienst of product in jouw branche, jij als een van de eerste zoekresultaten naar voren komt, en niet de concurrent. Hoe je dat doet? Met een passende SEO-strategie.

Jouw branche

Ten eerste is de branche waarin jij werkt belangrijk voor het bepalen van je strategie. Wanneer je bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf hebt, weet je dat veel mensen op zoek zijn naar een loodgieter in de regio. Consumenten die in Groningen wonen, zijn niet op zoek naar een loodgieter in Amsterdam. Steek dus in op lokale zoekwoorden zoals ´loodgieter Amsterdam´ wanneer je gevestigd bent in Amsterdam. 

Specifieke zoekwoorden

Een andere tactiek die je kunt toepassen, is specifieker zijn in je zoekwoordenkeuze. Het is goed om te ranken op zoekwoorden met een hoog zoekvolume zoals ´loodgieter Amsterdam´, maar daar zit een grote concurrentie op. Dat zorgt ervoor dat het lastig is om bovenaan in Google te staan. Wanneer je bekijkt waar in de regio een lager zoekvolume op zit, kun je die zoekwoorden eens proberen. Denk aan ´loodgieter Sloterdijk´. Dan heb je minder te maken met concurrentie en meer kans om bovenaan in de zoekresultaten te komen. 

Schakel een online marketingbureau in

Uiteraard kun je zelf aan de slag met online marketing, maar wanneer je meetbare resultaten wil, kun je het best een online marketingbureau in de arm nemen. Een SEO-specialist maakt in overleg met jou een SEO-strategie voor SEO-optimalisatie. Door de werkervaring van een SEO-specialist, weet hij precies wat voor jouw onderneming de juiste strategie is. Die strategie kun je vervolgens uit laten voeren door het online marketingbureau. Zij zorgen ervoor dat je maandelijkse ondersteuning krijgt met je website en een goede online marketeer zorgt ervoor dat je de investering er meer dan uithaalt. 

Aansluitende diensten

Naast een SEO-strategie, kan je bij een online marketing ook andere manieren van vindbaarheid afnemen. Denk bijvoorbeeld aan SEA waarbij je helemaal bovenaan in de zoekresultaten komt tegen betaling. Daarvoor moet je website eerst wel goed in elkaar steken, want als dit niet het geval is geeft Google je geen kans. Het gaat er uiteindelijk om dat de consument zo goed mogelijk wordt geholpen en dat doe je met je website door:

  • Snelle laadtijd
  • Overzichtelijke indeling
  • Goed gebruik van knoppen
  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit

Dat kun je zelf doen, maar ook door een webdesigner uit laten voeren. Wanneer je die aspecten voor elkaar hebt is het zaak om op de juiste zoekwoorden in te zetten. Adverteren op Google ofwel; SEA kost namelijk geld en het is wel de bedoeling dat je dat geld terugverdient (op zijn minst). Een online marketeer weet precies hoe hij ervoor zorgt dat je bovenaan in Google komt te staan en meer conversies realiseert. 

Bron: https://www.doublesmart.nl/